Stichting Kindercentra Gorinchem: "Betere matches realiseren"

Stichting Kindercentra Gorinchem (SKG) is één van de organisaties die meedoet aan de pilot Medewerkersreis van Kinderopvang werkt! Juliette Haarsma is manager en coach bij SKG en vertelt over het belang van de medewerkersreis voor SKG en voor de kinderopvangbranche, welke onderdelen tot nu toe aan bod zijn geweest en over de eerste resultaten. 

“Onze medewerkers spelen een hele belangrijke rol in de ontwikkeling van het jonge kind. Zij zijn dan ook ons belangrijkste kapitaal. Als medewerkers goed in hun vel zitten dan komt dat onze kwaliteit en dus de kinderen ten goede. Ons doel om met de medewerkersreis aan de slag te gaan en deel te nemen aan de pilot was dan ook om een medewerkersreis te ontwikkelen die echt past bij waar SKG voor staat.

In ons strategisch kader, met Samen Kunnen Groeien aan de basis, staat de medewerker centraal. We zijn dan ook al langer bezig met onderwerpen die met de medewerkersreis te maken hebben, zoals duurzame inzetbaarheid en de ontwikkeling van de SKG Academie. Net als alle kinderopvangorganisaties speelt ook bij ons het personeelstekort. Daarom is het belangrijk om een aantrekkelijke werkgever te zijn, waarbij we duidelijk willen opereren vanuit onze kernwaarden: puur, plezier, nieuwsgierig en ondernemend. 

Aandacht voor werving en selectie helpt bij versterken imago 

Al voor de start van de pilot zijn we actief aan de slag gegaan met de fase Werving en Selectie. We hebben nieuwe vacatureteksten opgesteld, die beter aansluiten bij onze kernwaarden. En we hebben ons aannamebeleid verbeterd, onder andere door een vaste sollicitatiecommissie in te stellen. We nemen mensen niet alleen veel gerichter aan, maar nemen ook meer tijd om iemand gericht af te wijzen als hij of zij (nog) niet goed bij ons past. We leggen heel goed uit waarom we iemand niet aannemen en wat iemand kan doen om de volgende keer een betere kans te hebben. Dit zorgt dat kandidaten zich serieus genomen voelen. Dit kost weliswaar tijd, maar het helpt wel bij het versterken van ons imago. Niet alleen dat van SKG maar ook van de branche als geheel.  

Het resultaat was dat we absoluut betere matches hebben kunnen realiseren. We stellen andere, veel gerichtere vragen en letten bijvoorbeeld meer op werkhouding dan op vaardigheden. Nieuwe medewerkers passen zo beter bij de teams en komen makkelijker mee.

We organiseren regelmatig kenniskringen, waarin we medewerkers betrekken bij het maken van nieuw beleid en hen verantwoordelijk maken. Als mensen zien dat hun ideeën serieus worden opgepakt, dan raken ze heel enthousiast. Zo praten we tijdens de pilot rond het thema Welkom en Inwerken met medewerkers die pas gestart zijn over hun ervaringen en wat we kunnen verbeteren. En zoals altijd komen de beste ideeën van de werkvloer. 

Het kost weliswaar tijd om de verschillende fases van de medewerkersreis te ontwerpen en te implementeren. Daarmee is het warm houden van dit thema binnen de organisatie absoluut een uitdaging. Dat is dan wel direct een groot voordeel van meedoen aan de pilot van Kinderopvang werkt!, want het onderwerp blijft op de agenda. Je hebt immers concrete opdrachten en huiswerk te doen.

Het waardevolle aan deze pilot van Kinderopvang werkt! is bovendien dat je met collega’s uit de branche in gesprek bent, waardoor er veel herkenning is en je veel kennis en ervaringen kunt uitwisselen. We voelen allemaal dezelfde druk, bijvoorbeeld op het gebied van personeelstekort. 

Medewerkers die met plezier werken zorgen voor betere kinderopvang 

Ik raad andere organisaties dan ook zeker aan om met de medewerkersreis aan de slag te gaan. Het levert je zoveel op! Namelijk echt betrokken en bevlogen medewerkers, die passen bij jouw organisatie. Natuurlijk kost het tijd, maar investeren in een goede match, inwerkperiode en bevlogenheid, levert ook weer heel veel tijd op. Tijd die je anders kwijt bent aan begeleiding, coaching enzovoort. En uiteindelijk zorgen medewerkers die met plezier werken voor kinderopvang van betere kwaliteit. 

Als branche hebben we echt een uitdaging. De personeelskrapte is nog groter dan in het onderwijs. Dus ook daarom is het belangrijk dat we laten zien hoe mooi ons werk is! Een goede medewerkersreis is hiervoor onmisbaar.” 

 

 

Volg ons op Twitter en LinkedIn

yt_icon_50.png  linkedin.png

SKG, in een nieuw jasje!

Neem contact met ons op

Het Servicebureau is op werkdagen bereikbaar van 08:30-12:30 uur
Telefoonnummer: 
0183-660692

Adres:
Papland 4b
4206 CL Gorinchem

Mail ons

Voor inschrijvingen is het Servicebureau het aanspreekpunt.

2.jpg